lørdag, november 08, 2014

Vil du lære barna om gjøken?

Det ville jeg! Vi skulle ha høsttema i samlingene, blant annet er det jo en del fugler som trekker. Gjøken trekker til Sør-Afrika. Men det holder ikke å ramse opp hvilke fugler som flyr hvor. Jeg tenkte det var bedre å heller fortelle hva gjøken gjør hele året i Norge, fra vår til høst. Og jeg kan si først som sist, det var en suksess! Jeg har for tiden kun 5-åringer, og alle satt og lyttet med store øyne mens jeg fortalte...

Gjøken legger som kjent egg i andres reir. Den kan legge opp til 20 egg. Gjøkungen klekker før de andre i redet, og den begynner umiddelbart å dytte alle de andre eggene ut av redet (gisp!). Så tror liksommammafuglen (feks en spurv) at gjøkeungen er hennes. Hun må mate den utrolig mye, fordi gjøkungen er mye større enn spurveungene. Liksommammaen jobber hele tiden for å mate gjøkeungen. Når den blir stor flyr den ut av redet. Når høsten kommer, flyr den helt til Afrika for å varme seg.

På avdelingen min henger vi opp bilder av det vi snakker om, for at barna skal huske det og fordi de kan samtale med andre barn og foreldrene sine om det de hørte/sang om i samling.

Vi sang den kjente og kjære "Jeg gikk en tur på stien", samt et morovers som barna lo veldig av.

I neste samling drar jeg frem et bilde fra gjøkefortellingen og spør hva barna husker.

Disse dokumentene skal du få av meg:

  1. Bilder og tekst til samling -PDF (anbefaler å skrive ut i A3 om du har mange barn)
  2. Bilde du kan vise og henge opp etter samling -JPG
  3. "Jeg gikk en tur på stien" -PDF

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar