fredag, mai 17, 2013

Nå skinner sola i vinduskarmen (Soltrall)


Dette er en sang jeg var veldig glad i når jeg vokste opp på Hitra. Jeg husker jeg kunne sitte med boka med Prøysen-sangene og synge alene på rommet kjempelenge. Og denne sangen ble sunget mange ganger.
Av: Alf Prøysen

Nå skinner sola i vinduskarmen
og katta maler som aldri før.
Hu ligger langflat og kjenner varmen
og er ei katte med godt humør.

Heisan!
Og dudliattentei!
For sola og deg og meg.


Ekstra vers for den som ønsker det:
I karmen står det ei flittig Lise
med raue blomster så slank og fin.
Det er så moro å stå og vise
seg fram for sola i stasen sin.

Heisan!
Og dudliattentei!
For sola og deg og meg.

Han Filiokus i kalvebingen,
han danser ringdans med stor kommers.
Nå greier'n takta i innersvingen
og setter halen sin rett til værs!

Heisan!
Og dudliattentei!
For sola og deg og meg.

Ja, sola skinner på hønsetrammen,
så snøen bråner ved hver en vegg.
Og høna kjenner seg rau i kammen
og går mot reiret og legger egg.

Heisan!
Og dudliattentei!
For sola og deg og meg.

Hu Kari traller og ler mot sola,
da kommer noen i tunge sko.
Og opp går døra og inn kommer Ola,
så tar de springdansen begge to.

Heisan!
Og dudliattentei!
For sola og deg og meg.

Trykk her for å høre sangen

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar